الاقصى
بالعربي: عمروا مساجد الله قبل تزيينها

بالعربي

كل انسان له وطن يعيش بداخله, الا انا... فهناك وطن يعيش بداخلي. وطني العزيز..الوطن العربي و فلسطين

الجمعة، أغسطس 25، 2006

عمروا مساجد الله قبل تزيينها















اليوم و كل يوم , و انا قاعد في الجامع و زي ما فكرت قبل كدة لما لأيت الجوامع اغلبها عبارة عن عواميد من غير اي زخرفة او ايات قرأنية.
قلت لعقل بالي لي ماروحش للشيخ و انا فاضي في الاجازة و اقترح عليه اننا نتفق مع واحد مزخرف قد الدنيا و نخلية يزخرف الجامع الكبير بتاعنا ؟؟!!
الحقيقة انا كنت خايف يعني للشيخ يتريق عليا ولا حاجة بس روحت و ماخفتش و استنيت كان في راجل بيكلم الشيخ استنيت لحد ماخلص و جيه دوري .. سلمت عليه و قلتله" ازاي حضرتك؟ , الحقيقة انا عاوز استشيرك في حاجه , انا لاحظت ان جوامعنا عبارة عن عواميد بس من غير زخرفة او نقوش علي عكس ماكانت الجوامع عليه زمن الامويين و العباسسين عصر عزة المسلمين , فلي مانحاولش نزخرفها و نتفئ مع واحد مزخرف؟؟ "
قام رد عليا و قالي بس دي محتاجه فلوس كتير , و باعدين نزين مساجد قبل ما نعمرها ؟؟ ده يادوب في صلاة المغرب و العشا ما بيبقاش فيه غير سطرين مصلين , و سيدنا محمد قال " سيأتي زمان علي امتي يزينون فيه المساجد و لا يعمرونها " هكذا انهي حديثه معي
قلت في عقل بالي كلامك صح يعني بجد حاجة تكسف امة اسلامية قال سيدنا محمد عليها "اني مباهي بكم الامم يوم القيامة" و في صلاة الفجر مافيش غير سطر و لا سطرين؟؟
فعلا و حتي ياريت يكون في تزيين من غير تعمير كنا قلنا مأدور عليها , لكن الزمان ده _مع الاسف_ ولا تعمير ولا تزيين ,
انا قررت قرار و انا علي طول بقول ابدأ بنفس اولا و ماليش في حد تاني انا قررت ان شاء الله علي قد ماقدر انزل اصلي الصلوات في الجامع _طالما فاضي و ماواريش حاجة_ و انته بقي هتعملوا ايه؟؟
لازم كل واحد فينا يبدأ بنفسه من غير مايبص للتانيين و ان شاء الله نعيد امجاد الامة الاسلامية من تاني

0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية